O altă iasomie
Lectura manuscrisului acestei
cărți ne-a făcut să ne întoarcem imaginar la o „rămurea de iasomie” cântată de
un autor oarecum vechi, nu zicem învechit, dar totuși... De data aceasta
vorbește o femeie, altfel zis – chiar o iasomie, una care, în viziunea noastră,
ar fi îndreptățită, poate pe deplin îndreptățită, să se (auto)prezinte în toată
gingășia, frumusețea și puterea de seducție cu care a înzestrat-o măria sa
Natura. Ar fi... Însă Diana Ciugureanu-Zlatan ne propune o altă viziune asupra
florii menite să simbolizeze plenar albul imaculat, puritatea desăvârșită și
pomenita deja putere de seducție. În urma unui concurs nefast de împrejurări
ale vieții, sugerate de autoare
ingenios (și dureros!), eroina lirică a poeziei sale ajunge „o iasomie / În
bătaia grindinei” și așteptata de noi, împlinire a destinației splendidei flori
e pusă la o foarte grea încercare. Suntem în împărăția sugestiei lirice și
poate n-ar strica să deschidem niște paranteze. Nu vrem să-i răpim cititorului
plăcerea de a o face el însuși, din partea noastră dorindu-l conștient de
adevărul că poezia, în esență, nu e despre flori, păsări, animale sau obiecte,
ci – fie și prin mijlocirea acestora – despre om, despre stările lui sufletești
și de conștiință.
Or, poeta Diana Ciugureanu-Zlatan
simte, vede, înțelege ceva mai mult, am zice mult mai mult, și-n fulgul dintr-o
altă piesă lirică, întemeiată - și aceasta – pe sugestia unor stări de suflet
care nu pot fi numite univoc sau povestite în mod pur rațional, ci necesită să
fie prinse de cititor din țesătura vie a textelor cu antenele fine ale firii
lui spirituale. Convingerea noastră e
că fulgul din această poezie nu se
deosebește în principiu de iasomia
din opera precedentă, semnificația sa fiind sugerată de contextul original al
dorinței partenerului eroinei de a-l prinde,
a-i asculta muzica formelor și a-l
avea în mână („în palma ta”), dorință irealizabilă în clipa în care, ajuns în
palma „aburindă de sete” a bărbatului,
fulgul se topește, lăsându-l pe doritorul de a-l poseda „iarăși singur”, „cu
liniile mâinii”, care acum îi par „mai străine,/ mai profunde/ și mai veșnice”.
Am zis mai devreme poeta Diana Ciugureanu-Zlatan, și e locul să
subliniem că, indiferent de măsura în care modul nostru de a ne argumenta
afirmațiile e convingător sau poate nu, autoarea cărții de față merită acest
supranume, de vreme ce intuiește o semnificație originală, neașteptat de originală,
parabolei intitulate Apocalipsă.
Soarele pe care la un moment dat (incredibil, dar poate totuși nu) îl podidesc
lacrimi abundente (ca pe o femeie-iasomie sau fulg) e imaginat în situația de a
implora vânturile să-i curățe măcar un segment de vedere pentru a-și putea
realiza menirea, a da oamenilor lumina hărăzită de Dumnezeu sau, după cum scrie
poeta, pentu a nu „evada nicicând / spre lumi mai bune”, ci a-și urma „datul
său / ca pe un blestem / de viață și iubire”.
Un viguros și rodnic subtext semnificativ
am detectat în poeziile De ce
trandafirii... și Ochi de cerșetor,
apoi și-n unele crochiuri sau miniaturi poetice, inclusiv în acelea în care
autoarea nu atât spune /afirmă ceva, cât întreabă, adică se și ne îndeamnă a
căuta soluții unor situații poetice cam neobișnuite în lirica noastră contemporană. Dar fiți atenți, onorați cititori, la Puf de mucegai, Perseverență
întru verde și la alte construcții lirice de aceeași natură, aureolate de o
reală forță de a incita, de a răscoli niște stări complicate pe care le simțim
mulți și adesea, fără să le putem exprima toți și cel puțin uneori.
În carte predomină poeziile de o
concentrație rar întâlnită în întreaga lirică din ultimul timp. Un exemplu
concludent e această Inimă cu aripi,
în care eroina părăsită nu așteaptă ca partenerul să-i ceară iertarea, deoarece anume el dăduse inimii ei aripi, o făcuse, deci, capabilă de zbor sau, cum
se exprimă poeta, în altă parte, de semizbor. Dar și poezia Buni poate fi nominalizată în același
sens.
Or, nu ne-am propus să
„dezghiocăm” toate poeziile care ne-au impresionat. Împărtășim cititorului
satisfacția de a fi gustat din deliciile unei gândiri poetice de bun augur și
ale unei expresii lirice surprinzătoare nu numai în cazul unui debutant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu