sâmbătă, 1 decembrie 2012
Iasomie
Visam cum ne înecam,
Unul pe celălalt
În flori de iasomie.
La început florile
Ne-au fost lumină
Ca să ne recunoaștem după atâta așteptare,
Apoi,o rază de lună le-a adunat
Și ne-am pomenit
Într-un pat de petale,
Ca să ne revenim, după atâta
căutare.
Căldura inimilor noastre
A prins coajă de flori
Și ne-a unit într-o sferă
Mai albă ca fericirea,
Mai ușoară ca zborul,
Mai curată ca iertarea,
Mai înlăcrimată ca dorul.
Visam și te strigam,
Și tu ai apărut.
Cu iasomii la spate.
Nebuni, ne-am legat
Cu două cununi,
Împletite în grabă
Din florile rupte de tine.
Acum, sunt o iasomie
În bătaia grindinei.
Cine oare îngână, din Cer,
Balada trădătorilor
De sine?
O altă iasomie
Lectura manuscrisului acestei
cărți ne-a făcut să ne întoarcem imaginar la o „rămurea de iasomie” cântată de
un autor oarecum vechi, nu zicem învechit, dar totuși... De data aceasta
vorbește o femeie, altfel zis – chiar o iasomie, una care, în viziunea noastră,
ar fi îndreptățită, poate pe deplin îndreptățită, să se (auto)prezinte în toată
gingășia, frumusețea și puterea de seducție cu care a înzestrat-o măria sa
Natura. Ar fi... Însă Diana Ciugureanu-Zlatan ne propune o altă viziune asupra
florii menite să simbolizeze plenar albul imaculat, puritatea desăvârșită și
pomenita deja putere de seducție. În urma unui concurs nefast de împrejurări
ale vieții, sugerate de autoare
ingenios (și dureros!), eroina lirică a poeziei sale ajunge „o iasomie / În
bătaia grindinei” și așteptata de noi, împlinire a destinației splendidei flori
e pusă la o foarte grea încercare. Suntem în împărăția sugestiei lirice și
poate n-ar strica să deschidem niște paranteze. Nu vrem să-i răpim cititorului
plăcerea de a o face el însuși, din partea noastră dorindu-l conștient de
adevărul că poezia, în esență, nu e despre flori, păsări, animale sau obiecte,
ci – fie și prin mijlocirea acestora – despre om, despre stările lui sufletești
și de conștiință.
Or, poeta Diana Ciugureanu-Zlatan
simte, vede, înțelege ceva mai mult, am zice mult mai mult, și-n fulgul dintr-o
altă piesă lirică, întemeiată - și aceasta – pe sugestia unor stări de suflet
care nu pot fi numite univoc sau povestite în mod pur rațional, ci necesită să
fie prinse de cititor din țesătura vie a textelor cu antenele fine ale firii
lui spirituale. Convingerea noastră e
că fulgul din această poezie nu se
deosebește în principiu de iasomia
din opera precedentă, semnificația sa fiind sugerată de contextul original al
dorinței partenerului eroinei de a-l prinde,
a-i asculta muzica formelor și a-l
avea în mână („în palma ta”), dorință irealizabilă în clipa în care, ajuns în
palma „aburindă de sete” a bărbatului,
fulgul se topește, lăsându-l pe doritorul de a-l poseda „iarăși singur”, „cu
liniile mâinii”, care acum îi par „mai străine,/ mai profunde/ și mai veșnice”.
Am zis mai devreme poeta Diana Ciugureanu-Zlatan, și e locul să
subliniem că, indiferent de măsura în care modul nostru de a ne argumenta
afirmațiile e convingător sau poate nu, autoarea cărții de față merită acest
supranume, de vreme ce intuiește o semnificație originală, neașteptat de originală,
parabolei intitulate Apocalipsă.
Soarele pe care la un moment dat (incredibil, dar poate totuși nu) îl podidesc
lacrimi abundente (ca pe o femeie-iasomie sau fulg) e imaginat în situația de a
implora vânturile să-i curățe măcar un segment de vedere pentru a-și putea
realiza menirea, a da oamenilor lumina hărăzită de Dumnezeu sau, după cum scrie
poeta, pentu a nu „evada nicicând / spre lumi mai bune”, ci a-și urma „datul
său / ca pe un blestem / de viață și iubire”.
Un viguros și rodnic subtext semnificativ
am detectat în poeziile De ce
trandafirii... și Ochi de cerșetor,
apoi și-n unele crochiuri sau miniaturi poetice, inclusiv în acelea în care
autoarea nu atât spune /afirmă ceva, cât întreabă, adică se și ne îndeamnă a
căuta soluții unor situații poetice cam neobișnuite în lirica noastră contemporană. Dar fiți atenți, onorați cititori, la Puf de mucegai, Perseverență
întru verde și la alte construcții lirice de aceeași natură, aureolate de o
reală forță de a incita, de a răscoli niște stări complicate pe care le simțim
mulți și adesea, fără să le putem exprima toți și cel puțin uneori.
În carte predomină poeziile de o
concentrație rar întâlnită în întreaga lirică din ultimul timp. Un exemplu
concludent e această Inimă cu aripi,
în care eroina părăsită nu așteaptă ca partenerul să-i ceară iertarea, deoarece anume el dăduse inimii ei aripi, o făcuse, deci, capabilă de zbor sau, cum
se exprimă poeta, în altă parte, de semizbor. Dar și poezia Buni poate fi nominalizată în același
sens.
Or, nu ne-am propus să
„dezghiocăm” toate poeziile care ne-au impresionat. Împărtășim cititorului
satisfacția de a fi gustat din deliciile unei gândiri poetice de bun augur și
ale unei expresii lirice surprinzătoare nu numai în cazul unui debutant.
Lacrima din fulg
Fascinat de minunea
Cu nume de „fulg”,
Întinzi mâna și vrei să-l prinzi,
Pentru a-l contempla
Mai îndeaproape.
Vrei să-i admiri dovada
Perfecțiunii, dată de divinitate,
Prin muzica formelor
Și sclipiciul imaculat.
Vrei să adormi
În comunicare cu eternitatea...
Dar, într-o clipă,
Fulgul ia formă
De iluzie,
Topindu-se naiv,
În palma ta
Aburindă de sete.
Picul de apă te trezește,
Şi rămâi iarăși singur,
Cu liniile mâinii tale,
Care acum îți par
Mai străine,
Mai profunde
Și mai veșnice.
Apocalipsă
Pe Soare l-au podidit
Lacrimile,
Care au înghețat subit
Și-l țin paralizat.
El invocă vânturile rebele
Să-i smulgă măcar o pojghiță,
Ca lumea ce-l strigă indignată,
De va primi o rază,
Să înțeleagă
Că soarele
Nu va evada nicicând
Spre lumi mai bune.
El își urmează datul său
Ca pe-un blestem
De viață și iubire.
Perseverență întru verde
"Ai curaj! Șterge-ți ochii! Adesea,
căderea
e un
mijloc de a te ridica mai sus."
William Shakespeare
Căderea e și înălțare,
Dacă știi ce abis te înghite
Și spre ce trebuie să zbori.
Acum, nu mai plâng de
cutremur,
Ci, încă arzând cu miez
galben,
Cerc albastrul
Dacă e mlaștină sclipitoare
Sau văzduh ce-și ascunde stelele.
Oare voi reuși să nasc
verdele,
Dacă, pentru a răzbate în lumea mea,
Dacă, pentru a răzbate în lumea mea,
Trebuie să mă țintuiesc de
pământ?
Ceasul
nostru
Toată muzica despre
dragoste este acum legatura mea cu mii de suflete care ştiau s-o asculte,
Toate crâmpeiele
ei sunt etape de simţire, cunoaştere, luptă, speranţă în sensul iubirii
născătoare,
Toate valorile de peste tot îmi zâmbesc şi, în sfârsit, mă primesc în altarul sălii
de forţă,
Toate sufletele mă fericesc cu fărâmituri de univers,
Toate clipele sunt dar din dar, sunt temă pentru acasă şi note alese,
Toate faptele cer ordine si urmarea tentaţiilor roditoare,
Toate sunt ale mele si pentru mine, incepând de azi,
Când m-am născut, admirată de tine, în ceasul nostru.
Când m-am născut, admirată de tine, în ceasul nostru.
Ce ar spune Cătălina?
Cum, „chipuri de lut”, iubite,
Domnului asemuite?!
Și de ce n-ai așteptat
Să revin, când am plecat...?
Tu rămâi a mea iubire,
A mea vecinică simțire!
Noi, norocul ni-l petrecem
Sau inima ta e rece?
Cercul nostru nu e strâmt -
Noi îl infinim iubi-i-i-i-ind!
Să te-nvețe nemurirea,
Cât de mare e iubirea!
De acolo, eu sunt fermă
Că mă vei simți eternă!
-_ Diana Ciugureanu-Zlatan _ 2006 _
Poetului
iertării
Egumenului
Savatie Baştovoi,care spune:
”Puterea de a ierta este însuşire Dumnezeiască”
Deja ne-ai iertat,
Dacă ne alinţi cu elefanţi.
Deja ne-ai lecuit,
Dacă ne aminteşti
Cum ne credeam Dumnezei,
Sfredeliţi de instilatoare.
Deja ne-ai răspuns,
Când abia ne pregătim
Să te întrebăm
Ce trebuie să ne-ntrebăm.
„Deja”...
Acest cuvânt din limbile-surori
Care povestesc
Despre veşnicia iepurilor,
Ne şopteşte
Că ne auzi strigătele,
Ne şopteşte
Că ne auzi strigătele,
Pentru care scrii,
Şi ne aştepţi
Să înaripăm lutul.
De ce
trandafirii...
Zăresc cei cinci trandafiri roșii
Ce i-ai adus în dar de ziua mea
Și încep să-i sărut
De două, de trei, de multe ori.
Și observ umezeala, lăsată de buzele mele,
Pe colbul petalelor ofilite.
Și le spun florilor:
„Dacă v-aș fi schimbat apa,
„Dacă v-aș fi schimbat apa,
V-aș fi lăsat
Să vă zbateți și mai mult
Între iluzii și frică”.
Abonați-vă la:
Postări (Atom)